Az iskolaválasztás szempontjai: saját tapasztalataink

 Az Alapítvány munkatársai már túl vannak az iskolaválasztás küzdelmén, gyerekeink már nagyobbak.  Számos kérdés merült fel bennünk is, többféle tapasztalatunk van, ezeket most összefoglaltuk. Hová adjuk, mikor, vajon érett-e rá, terheljük vagy ne? Ha az elsőt oda vittük, akkor ugyanaz az intézmény vajon jó lesz a többi testvérnek is?

Tanító nénit választottunk, de mégsem jött be. Az első gond nélkül vette az akadályt, a második meg szenved benne. Vagy az első félt, szorongott, hosszú időbe telt, míg elengedte magát, az utolsó meg semmit nem vesz elég komolyan, mégis mindenki szereti, mert vicces és kedves. A legfontosabb a szerető légkör az iskolában, de ha nem tanulják meg ezt vagy azt, akkor hogy fognak majd továbbtanulni? Ismerősek a mondatok? Hányszor beszélgettük át a bennünk felmerülő kétségeket az iskolaválasztás és iskolaérettség kapcsán férjünkkel, nagyszülőkkel, óvó nénikkel, játszótéri anyukákkal, tapasztaltabb idősebb szülőkkel? Gyermekeink felnőttek, gimnazisták, egyetemisták vagy már dolgoznak. Megpróbáltuk összeszedni saját, személyes tapasztalatinkat. Mi akkor hogy döntöttünk és miért. Megtapasztaltuk, hogy valami negatívnak indult és pozitív lett belőle.

Lehet, hogy kicsinek áthágta a szabályokat, mindig más megoldásokat keresett, mint a többiek,  nagyként sem bírt a fenekén megülni: most is szabad, kreatív munkát végez. Másikunk fia akaratos és hisztis volt: most nagyon kitartó a munkájában is, küzd, harcol, nem adja fel. Károly utálta a matek tanárt, kettes volt egész gimiben. Érettségi után egy évvel kitalálta, hogy mérnök lesz: előkészítőre járt, tanult, megírta jól a felvételit – hiszen jó agya volt, csak a motiváció hiányzott – elvégezte az egyetemet, kutatómérnök lett.

Bence zárkózott fiú volt, nem voltak barátai az oviban sem. Később is magányos farkasként rótta az iskola padjait. Nem találta a helyét. Az általános iskolai évek alatt kiderült, hogy szeret zongorázni és még tehetsége is van hozzá. Középiskolába már konzervatóriumba járt, kinyílt: barátokat is talált a hasonló érdeklődési korú fiatalok közt.

Az iskolaválasztás egyik fő szempontja többünknél a távolság volt. Legyen közel, hogy gyalog tudjunk járni, hiszen akkor mennyit beszélgethetünk közben!

Van, akinél az iskola szellemisége, értékrendje nyomott legtöbbet a latba. Vagy az, hogy közel legyen a zenesuli, uszoda, ahová délután egyedül is átmehet.

iskolavalaszto_2020_TABLAZAT

Az esztergomi iskolák idei bemutató foglalkozásainak időpontjai

Lényeges, hogy megkérdezzük magunktól, hogy mi – szülők – mit várunk az iskolától? Közel legyen, biztonságos, van nagy udvara, tornaterme, zajos, árnyékos, mekkora az osztálylétszám, van- e fejlesztés vagy tehetséggondozás, van-e különóra, idegen nyelv tanulás, közösségépítés? Mennyire teljesítmény centrikus?

Mennyire fontos, hogy milyen a tanító néni, hiszen lehet, hogy jövőre már máshol dolgozik.

Mit teszünk majd, ha rossz jegyet hoz? Ha összetűzésbe keveredik? Ha magába fordul? Ha túl sokat vállal? Ha túlságosan izgul? Milyen barátai lesznek? Legyenek külön órái az iskola mellett vagy ne?

Nehéz kérdések. Egy részére előre nem is tudunk válaszolni, de nem baj, ha vannak elképzeléseink, csak ne féljünk változtatni, ha mégsem úgy alakul minden, ahogy elterveztük.

Végezetül: ne felejtsük, hogy nem csak az iskola a mérce!
Ha felnőnek szeretnénk magunk előtt látni egy felelősségteljes, vidám, önbizalommal teli, kiegyensúlyozott fiatalt. Nem mindegy milyen felnőtt válik majd belőle, de ezt meghatározza családunk, a nevelésünk, a kortársak, az edző, a zenetanár, a közösség, az önkéntes munkák, tapasztalatok, élmények  és persze az iskola is.

Az esztergomi iskolák különböző programokkal várják a nagycsoportos óvodásokat és szüleiket, ahol betekintést nyerhetnek az adott iskola életébe, megismerkedhetnek a pedagógusokkal, épülettel.

Az Esztergomi Család és KarrierPONT ingyenes, egyéni tanácsadásain mentálhigiénés, valamint pszichológus szakember segítségével választ kaphat gyermeknevelési, iskolaválasztási, munkahelyi, önismereti kérdéseire.

Önismereti, kommunikációs, személyiségfejlesztő, vállalkozóvá válást segítő, valamint álláskeresési foglalkozásainkról az Esztergomi Otthon Segítünk Alapítvány honlapján és Facebook oldalán értesülhet.

Cím: 2500 Esztergom, Deák F. u. 14.

Telefon: 06/30/7766-319

eosa.esztergom@gmail.com

 

(A cikk az EFOP-1.2.9.-17-2017-00025 „NŐK –Munka-Család” projekt keretében valósult meg)