Amikor gyermekünk eléri a két és fél éves kort, mi visszamennénk dolgozni, belevágunk az ovi keresésbe. Milyen szempontokat kell ehhez végiggondolnunk?
Elszakadás
Amikor az első gyermekem oviba vittem, nem gondoltam, hogy ilyen nehéz lesz az elválás. Az első három év, amit együtt töltöttünk, bizony igen szoros, meghitt és bensőséges kötelék. Sem a gyerekünknek, sem nekünk nem könnyű időszak. Legyünk határozottak, vidámak és kitartóak a döntésben, hiszen az ovi jó!
Mit várok el?
Fontos, hogy meg tudjuk fogalmazni magunknak, hogy mik azok a leglényegesebb dolgok, amik kulcsfontosságúak számomra egy óvodában, hiszen akkor tudunk majd jól együttműködni, ha a legfontosabb dolgokban egyetértünk.
Bizalom
Az óvónők személye meghatározó. Ha megvan a személyes szimpátia, akkor könnyebben bízzuk rá gyermekünket. Ha a gyerekünk biztonságban érzi magát, remekül fejlődik majd mindenféle egyéb fejlesztés nélkül is.
Távolság
Ha túl messze van, az mindkét félnek megterhelő. Legjobb, ha séta távolságra van, kiváló alkalom arra, hogy minőségi időt töltsünk vele. Annyi minden kiderül egy-egy ilyen beszélgetés közben! Fontos szempont még, hogy a nyitva tartás tartás igazodik-e a munkánkhoz? Ha mi nem tudunk érte menni, a nagyszülő tud benne segíteni?
Játék vs fejlesztés?
Sok szülő azt gondolja, hogy minél hamarabb elkezdi fejleszteni a gyerekét, annál okosabb, ügyesebb, talpraesettebb lesz, a legjobb iskolákba járhat stb. Ma már tudjuk, hogy ez nem jó út. A legfontosabb tevékenység a játék ebben a korban. Egy óvodás kíváncsisága kimeríthetetlen. Minden érdekli, mindenről kérdez. A játékon keresztül rengeteg mindent felfedez és megismer. Legalapvetőbb módja ennek az utánzás: a társak, felnőtt viselkedésmódok, minták követése.
A jó óvodákban van bőven idő játszani és ezáltal fejlődnek majd egyéni képességeikhez mérten testi, érzelmi, verbális és szociális képességei.
Milyen játékok vannak?
A legtöbb gyerek számára semmit sem jelent, hogy minőségi-e a játék, amivel az óvodában találkozik. Örömmel játszik el pár bottal, falevéllel és kaviccsal is. A gyerekek nagyon kreatívak!
Udvar
Nagy? Zajos? Árnyékos nyáron? Kevés játék van benne vagy épp túlzsúfolt? Mennyi időt töltenek kint?
A csoport létszáma
Ha visszahúzódó a gyerek, nehezen nyílik meg, zavarhatja a tömeg.
Állami/ egyházi/ alternatív?
Mi az uralkodó értékrend? Vajon lehet-e tudni milyen családok látogatják az óvodát? Mennyire rokonszenves a leendő szülői közösség? Vajon vannak-e ezzel kapcsolatban előítéleteink?
Érdemes elolvasni az óvoda pedagógiai programját. Még az állami óvodákon belül is nagy a különbség. (pl. nagyobb hangsúlyt kap: integrálás, környezetvédelem, tehetséggondozás, Freinet, Montessori módszer …)
Délutáni foglalkozások
Korábban már hangsúlyoztuk a szabad és kötetlen játék fontosságát. Sok óvoda kínál alternatív sport, kézműves vagy idegen nyelvi szakköröket. Figyeljünk arra, hogy ne terheljük túl a gyerekünket! A játékon legyen a hangsúly, ne a teljesítményen!
Ismerősök tapasztalatai
Közeli ismerős saját, közvetlen élményei, tapasztalatai megkönnyíthetik a választást. De ne feledjük, minden gyerek más, ami az egyiknek bevált, nem biztos, hogy a másiknak is jó lesz.
Nyílt napok
Minden óvoda kínál betekintési lehetőséget, ahol a gyerekek és a szülők is megismerhetik az ovi épületét, udvarát, a gyerekek napirendjét, megismerkedhetnek az óvónőkkel. Több óvodának vannak családokkal közös programjai is.
Nincs mindenki számára mindenben ideális óvoda, de van sok jó! Bízzunk magunkban, a pedagógusokban és a gyermekünkben!
(A cikk az EFOP-1.2.9.-17-2017-00025 „NŐK –Munka-Család” projekt keretében valósult meg)